Nog geen account?
Onvergetelijk avontuur door het witte sneeuwlandschap
98 personen hebben dit op hun Bucket List staan.
82 personen zijn hier geweest
Een tocht met een sneeuwscooter door Fins Lapland in de winter is gaaf. Je rijdt door een dik pak sneeuw in een landschap van bomen, heuvels en vergezichten. Met een gids maak je een sneeuwscooter excursie van enkele uren, of van enkele dagen in dit deel van Finland. Aan jou de keuze. Dit zijn mijn praktische tips voor het huren van een sneeuwscooter met gids in een groep.
Een safari op een sneeuwscooter. Dat is zelf sturen, om je heen kijken en vooral genieten. Je gaat met een gids op pad en leert al snel dit lompe voertuig onder controle te krijgen. Een unieke ervaring in een bijzonder landschap.
Een sneeuwscooter is hét vervoermiddel in de winter van Fins Lapland. En je moet een keer voelen hoe het is om zo’n zware machine te besturen. En ook bochtjes maken, wat nog niet eens makkelijk is. Je hebt diverse keuzes om een sneeuwscooter tocht te boeken. Die in prijs nauwelijks verschillen.
Veel reizigers boeken een complete reis naar Fins Lapland, inclusief excursies. Waaronder de meeste populaire, zoals een sledehondentocht, een rendiertocht en een tocht met de sneeuwscooter.
Het vooraf boeken heeft meerdere voordelen. Je hebt de zekerheid dat de excursie door gaat en dus niet uitverkocht is. Mits het weer het toelaat natuurlijk. En je hebt geen extra kosten, althans zo voelt het.
Nadeel is dat je weinig rek hebt in je schema. En weinig vrijheid dus ook. Als je je niet lekker voelt of iets dergelijks kun je hem meestal wel aanpassen, maar niet altijd.
In grote plaatsen als Ivalo, Rovaniemi, Ruka, Inari, Levi, Kuusamo en Saariselka kun je eenvoudig een excursie met een sneeuwscooter boeken. In deze dorpen zijn gespecialiseerde aanbieders, maar ook in kleinere dorpjes vind je ze vaak.
Ook bij diverse hotels kun je de tochten met de sneeuwscooter boeken. Die meestal in samenwerking met de lokale aanbieders worden georganiseerd. Het voordeel hiervan is dat je meestal bij het hotel kunt opstappen.
Ik boek het liefst ter plekke. Op een mooie dag bijvoorbeeld als het zonnetje schijnt en zo. Al heb ik ook weleens vooraf een tocht geboekt en een paar dagen later ter plekke nog een. Omdat ik dit een van de gaafste dingen vind om te doen.
Bij aankomst krijg je eerst thermo kleding tegen de kou. Je kunt ervoor kiezen om dit te weigeren, als je denkt dat je kleding voldoende is. Al kan het hier ijskoud zijn, en dan met name op een sneeuwscooter die op snelheid is.
Mijn ervaring is dat de pakken die zij gebruiken warm zijn en honderd procent wind dicht. Hun laarzen helpen tegen koude tenen, terwijl de handschoenen je vingers warm houden. Wat erg belangrijk is bij het sturen en gas geven.
Van een gids krijg je uitleg over het gas geven via een hendeltje, de rem (heel belangrijk), de noodstop (mocht je vallen) en hoe je moet sturen. Er zit geen stuurbekrachtiging op, dus sturen kost behoorlijk veel kracht. Maar dit krijg je al snel onder de knie. Let maar op.
Gas geven doe je met je duim. Zorg dat je een comfortabele houding hebt. Een van de meest gehoorde klachten is dat de duim ietwat geïrriteerd raakt na een uur of zo. Ga dus niet verkrampt gas geven, daar krijg je spijt van.
Je kunt anderen voor je simpelweg volgen. Waarbij je twee opties hebt. Je kunt rijden in het spoor van je voorganger. Het is erg eenvoudig om andermans spoor te volgen. Al zul je merken dat je hierdoor wel soms kunt gaan slingeren. De kans dat je van de route afwijkt is nihil. Het beste kun je het stuur losjes in je handen houden, je merkt dan dat hij automatisch het spoor volgt.
Het beste kun je een eigen spoor maken, het liefst in verse sneeuw. Dan rij je heerlijk vrij, maar moet je wel opletten. De meeste ongelukken gebeuren naast het pad. Hier is de sneeuw vaak zachter en heb je kans om schuin te gaan. Waarbij je uiteindelijk vast komt te zitten. En de gids je er uit moet halen, terwijl anderen foto’s maken…
Let op bij bochten, dan moet je wel stevig sturen. Behalve als je andermans spoor volgt. Daarnaast is het zinvol om bij natuurlijke drempels iets van de stoelzitting los te komen, zodat je de klap kunt opvangen. Het beste kun je niet achteraan rijden, want dan is de kans het grootst dat je een langzaam iemand voor je hebt. Het beste kun je direct achter de gids rijden.
Een paar uur rijden met een sneeuwscooter kost al snel zo’n 200 euro. Ja, deze excursie is duur. En het maakt weinig uit of je het vooraf boekt of ter plekke in Lapland. Als je ter plekke boekt kan het zijn dat ze graag een willen volmaken en je een kleine korting kunt bedingen. Maar Finnen weten dat bijna iedereen dit graag wil doen.
Hoe langer je excursie wordt, hoe lager de uurprijs. Maar je betaalt natuurlijk wel voor de lunch, en eventueel voor het diner. Maar dat zou je anders ook doen hier, toch?
Je excursie met de sneeuwscooter kan een uur duren, drie uur, een dag of meerdere dagen. Een uur is veel te kort, ik zou minimaal een halve dag te gaan. Dit is meestal twee tot drie uur. Waarbij je onderweg een stop hebt met koffie en koek bijvoorbeeld. Maar het beste is langer.
Hou er rekening mee dat je meestal iemand achterop hebt, en dat die ook mag sturen. En dat dus je werkelijk rijtijd maar de helft is van wat je boekt. Al zijn er genoeg mensen die liever achterop zitten dan sturen. Dan heb je wel de volledige tijd.
Langere excursies brengen je logischerwijs dieper de wildernis van Fins Lapland in. Een van de beste opties is een dagtocht, waarbij je tijdens de middag stopt voor een uitgebreide lunch. het voordeel van deze tocht is dat je de machine goed onder controle krijgt en je optimaal kunt genieten van de omgeving.
Een excursie met een sneeuwscooter is prijzig, maar de kans dat je dit ooit nog eens zult doen is klein toch? Haal daarom het beste uit je tocht. En hoe meer uur je boekt, hoe goedkoper (relatief) het wordt. Bij meerdaagse tochten zit ook de overnachting bij een cabin (of hotel) onderweg bij de prijs in. En vaak ook het diner, al kan dit ook los worden berekend.
Ik heb diverse meerdaagse tochten gemaakt en zie dit als een van de hoogtepunten van al mijn reizen. Het geeft ultieme vrijheid en je hebt echt het gevoel dit gebied te hebben verkend. En je bent vaak ver weg van andere toeristen. Die de meer standaardexcursies doen.
Corno's Reistips
Een reis naar Fins Lapland in de winter is magisch. Ik ben meerdere keren geweest en kan je goed helpen door je tips te geven op basis van mijn eigen reiservaring. En ik kan je helpen de perfecte reis samen te stellen. Ik werk samen met zelfstandige reisagenten die ook voor mij reizen samen stellen. Vraag hier jouw gratis reisadvies aan. Wil je het liever zelf regelen? Ik gebruik deze websites vaak voor mijn reizen.
Naar mijn mening moet je op zijn minst een dagtocht maken. Dan pas ontdek je echte wildernis en krijg je dit snelheidsmonster onder de knie. Zodat je optimaal kunt genieten. Vraag vooraf bij een reisorganisatie of ter plekke naar de mogelijkheden.
Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een tocht van Finland naar Rusland te maken, waar de tijd heeft stilgestaan en je oog in oog kunt staan met elanden en andere wilde dieren. Daarnaast kun je (met een beetje geluk) sporen volgen van wolven.
98 personen hebben dit op hun Bucket List staan.
82 personen zijn hier geweest