1
De overheid van Tanzania gaat binnenkort beginnen met de bouw van een kabelbaan op de beroemde Kilimanjaro in Afrika. Sterker nog, de Tanzaniaanse overheid heeft de plannen officieel goedgekeurd. De eerste plannen voor de kabelbaan kwamen in 2019 naar buiten.
Veel mensen hebben negatief gereageerd op het idee, waaronder veel klimmers. Maar de overheid trekt zich weinig van de protesten aan. De kabelbaan zal naar verwachting 72 miljoen dollar (zo'n 65 miljoen euro) gaan kosten. Al zal dit waarschijnlijk meer worden.
De berg in Tanzania in Afrika is magisch en vooral populair bij klimmers. Maar de top van maar liefst 5.895 meter is niet eenvoudig te bedwingen. Je kunt alleen via een meerdaagse trekking de top bereiken. Per jaar zijn dat er ongeveer 50.000 mensen die het doen. Er zijn zeven routes naar boven. Door de kabelbaan wordt de iconische berg voor iedereen bereikbaar. De top niet, maar het unieke landschap wel.
Volgens het plan zal het beginpunt op zo'n 2.000 meter boven zeeniveau liggen. Waarna de kabelbaan je naar een hoogte van 3.700 meter brengt. Dat is zo'n 2.000 meter onder de top.
Daarmee wordt het de op drie na hoogste kabelbaan ter wereld. De Top Drie bestaat uit: De Merida kabelbaan in Venezuela (4.765m), de nieuwe tram naar Klein Matterhorn in Zwitserland (3.883m), en de kabelbaan naar Aiguille du Midi bij Chamonix in Frankrijk (3.842m).
De hoogste berg van Afrika moet toegankelijk worden voor iedereen is de uitleg van Constantine Kanyasu, de Minister van Toerisme van Tanzania. Hij vertelde eerder over het plan aan persbureau Reuters. ,,We hebben uitvoerig gekeken naar de mogelijke routes om de kabelbaan te bouwen. Het zal niet de eerste bergkabelbaan in de wereld worden,” legt hij uit. ,,Je hebt ze al tijden in Noorwegen, Italië en het Himalayagebergte.”
Naast een haalbaarheidsstudie gaf hij aan dat er onderzoek wordt gedaan naar de effecten voor het milieu. Daarnaast is er nog een probleem: hoogteziekte. Boven de 3.000 meter kunnen mensen last krijgen van hoogteziekte en je moet acclimatiseren.
De kabelbaan zal beginnen in de buurt van de populaire Machame Route, die bekend staat om zijn uitzichten. De route eindigt op het vulkanische Shira Plateau. Daar is een plateau waar de kabelbaan relatief makkelijk zou kunnen eindigen, aldus parkwachter Betty Looibok. Waarna bezoekers nog in de omgeving kunnen gaan wandelen. Hij werkt voor het Kilimanjaro National Park. Een ritje zal ongeveer 20 minuten duren, enkele reis.
Niet iedereen is blij met het project. Waaronder de dragers die de klimmers helpen met hun tocht. Toeristen doen gemiddeld vijf tot zeven dagen over de tocht naar top. De dragers vrezen dat het aantal klimmers drastisch zal afnemen als de kabelbaan er daadwerkelijk komt.
Hij vreest dat veel dragers werkloos zullen worden door het nieuwe project. Volgens hem werken er nu zo’n 20.000 dragers op zowel Kilimanjaro als de nabijgelegen berg Meru.
Ook talloze klimmers zijn tegen de plannen. Zij willen een van ’s werelds mooiste bergen zo puur mogelijk houden. Mede daarom is een van hen, Mark Gale, een online petitie gestart. ‘Lets keep Kilimanjaro Cable Car Free’ heet hij. Hij verzamelde talloze handtekeningen, maar het lijkt tevergeefs.
Toerisme is voor Tanzania erg belangrijk. Het land heeft naast de Kilimanjaro prachtige stranden, zoals op Zanzibar. En natuurlijk wereldberoemde safarigebieden als de Serengeti, waar onder meer de jaarlijkse migratie van gnoes en zebra’s plaats vindt.
De Kilimanjaro is een van de grote dromen die ik heb. En ik wil het ooit doen; op de top van 5.895 meter staan. En nu nog meer, of de kabelbaan er nu komt of niet. Bekijk mijn tips en alle routes om de Kilimanjaro te beklimmen.