1
Dat is de reden dat ik ga, want cruiseschepen zijn grote vervuilers hoor je overal. En ik hoor graag het verhaal ook eens van de kant van de cruisemaatschappij. Want ik heb eigenlijk geen idee wat de mogelijkheden zijn voor deze branche in het toerisme.
Als ik aan kom lopen in Rotterdam zie ik al hoe immens het nieuwe schip is. De kade wordt gekleineerd, net als de huizen er om heen. Zelfs de Erasmusbrug is klein. Als ik aan boord ga voel ik me klein.
Ik blijf twee nachten slapen terwijl de boot naar Hamburg vaart. Waarbij ik me wel iets afvraag. Hoe groen kan een stad op zee zijn? Ik hoop er snel meer over te leren.
De MSC Grandiosa is het milieuvriendelijkste schip van MSC, een Zwitsers/Italiaanse rederij. Daarom wordt er een persconferentie aan boord georganiseerd. Die alleen maar gaat over duurzaamheid. Waarvoor de Nederlandse pers is uitgenodigd. Dus zie ik verslaggevers van kranten, maar ook reisbloggers en lifestyle bloggers.
Michele Francioni is de senior vice president van MSC Cruises. De Italiaan is voorbereid op lastige vragen zoals hij het zelf aangeeft. En ja, de cruisebranche zit in het verdomhoekje. Al is dit volgens hem niet terecht. ,,Er gaan veel foutieve rekensommen rond over hoe erg vervuilend cruiseschepen zijn.”
Hij haalt er een rekenvoorbeeld bij. ,,Bij MSC hebben we zelf de vervuiling berekend van een Duits gezin. Denk aan twee ouders en twee kinderen op een 7-daagse cruise gaat aan boord van de Grandiosa. Dat hebben we afgezet tegen even lange vakanties naar Sharm-el-Sheikh in Egypte. En naar Palma de Mallorca. Inclusief vliegreis ernaartoe.’’
Michele laat bewust een pauze vallen. ,,Palma de Mallorca is volgens deze rekensom het minst belastend voor het milieu, vlak daarna komt de cruisereis. Veruit het meest vervuilend is de trip naar Sharm-el-Sheikh. Het zijn de cijfers. Ik kan er ook niets aan doen.’’
Hij vergeet er bij te zeggen dat je de cruise dan wel moet nemen vanuit Duitsland. En dus niet eerst het vliegtuig moet pakken naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee, of de Cariben. Zoals veel reizigers doen.
Ik hoor termen als hybride uitlaatgasreinigingssysteem en selectief katalytisch reductiesysteem op het schip. Zo wordt de uitstoot van zwaveloxide met bijna 97 procent gereduceerd. Terwijl die stikstofoxide zo’n 80 procent minder is als je het vergelijkt met andere MSC-schepen. Ook is het ontwerp van de romp verandert, waardoor deze veel zuiniger door het water gaat. En hij noemt nog veel meer aanpassingen. Met als ultieme doel; nul procent uitstoot. ,,Maar we zijn er nog lang niet.”
Met al deze cijfers in mijn hoofd dwaal ik door het schip. Het is immens, al verdwaal ik er bijna. Er kunnen maar liefst ruim 6.000 mensen op het schip, dat 19 dekken telt. Of eigenlijk 14, want hij begint voor de bezoekers bij 5.
Met zwembaden, een wellness met sauna, een bowlingbaan en uitgebreide sportfaciliteiten, een Formule 1 Simulators en nog veel meer. Oh, en een theater waar shows van Cirque de Soleil worden opgevoerd. Alles is hier groot.
Maar het is niet alleen de cruisemaatschappijen die stappen moeten zetten leer ik. ,,Als wij hier groene walstroom kunnen krijgen hoeven we geen olie meer te gebruiken. Maar dat kan bijvoorbeeld in Rotterdam nog niet. Op heel veel plaatsten niet,” aldus Michele. ,,Het is een investering van een paar miljoen euro. Net als wij doen. Jaar in, jaar uit.”