Nog geen account?
Wereldberoemde treinreis over het dak van de Alpen
43 personen hebben dit op hun Bucket List staan.
4 personen zijn hier geweest
De Bernina Express is een treinreis door Zwitserland, die eindigt in Italië. De totale lengte van de rit is 156 km, waar je zo’n vier uur over doet. Op zijn route rijdt de Bernina Express over het wereldberoemde 65 meter hoge Landwasserviaduct. Deze brug is al jaren het symbool van de Rhätische Bahn. Dit zijn de beste tips voor je bezoek aan de Bernina Express, met ook aandacht voor de beste excursies.
De treinreis met de Bernina Express is wereldberoemd. Deze trein rijdt door de bergen in de regio Graubünden. Waarbij je je kunt vergapen aan de Alpen. Waarbij je onderweg ook veel informatie krijgt over wat je ziet.
Met de Bernina Express rij je van Chur via Landquart, Davos, St. Moritz, Valposchiavo naar Tirano. Of andersom natuurlijk. Volgens liefhebbers is dit één van de mooiste treinreizen ter wereld. En mooi genoeg om tot werelderfgoed van UNESCO te worden uitverkoren.
Als je met deze trein reist bereik je een hoogte van 2.253 meter. Let wel, dit is hoger dan de andere bekende treinreis Glacier Express. En de Bernina Expres heeft geen tandradspoor nodig om deze hoogte te bereiken. De route is een mix van keerlussen en in totaal 55 tunnels en 196 bruggen. De Bernina Express is een smal spoortrein en rijdt op het traject van de
Rhätische Bahn.
Wist je dat de Bernina Express een Nederlands tintje heeft? Onze Jan -Willem Holsboer uit Zutphen, zorgde ervoor dat in 1889 de eerste treinrit naar Davos mogelijk was. Hij was de grondlegger van de Rhätische Bahn.
Het is tevens de hoogst rijdende trein in de Alpen. De treinrit met de Bernina Express wordt ook wel beschreven als de treinrit is Van gletsjers naar palmbomen. Oftewel je reist van sneeuw naar de zon.
Schrijf je in en blijf wekelijks op de hoogte van het laatste reisnieuws, tips en video's.
De start van de treinreis is in Chur en gaat naar Reichenau. Je gaat daarna naar het zuiden naar Thusis en Tiefencastel. Dit wordt het Domleschg-dal genoemd. Dat vooral bekend is om zijn vele ruïnes en kastelen. Kijk maar om je heen, je ziet er genoeg.
De Albulatunnel op 1.789 meter leid je naar het hoge Oberengadin, dat erg fraai is. Je rijdt naar Pontresina op 1.774 meter. Daarna gaat het omhoog. Via Surovas, Morteratsch, Bernina Suot, Bernina Diavolezza en Bernina Lagalb op 2.099 meter ga je naar Ospizio Bernina op 2.253 meter. Dit is het hoogste punt op de trip. En de hoogste spoorwegovergang door de bergen in Europa.
Het mooiste deel is volgens velen het stuk tussen Pontresina tot Poschiavo. Waarbij je al snel de imposante Morteratsch Gletsjer ziet. Je rijdt hier boven de boomgrens. Met name het stuk het dal in is gaaf. Waarbij je maar liefst ruim 1.800 meter afdaalt. En onder meer Alp Grüm op 2.091 meter aan doet. Met zicht op de Palü Gletsjer.
Deze tocht kost een dag, waarbij je dan op je gemak kunt genieten. Je kunt natuurlijk ook delen van de route doen. En je kunt de route ook met de lokale treinen doen, maar dan moet je diverse keren overstappen. En dan is de magie wel iets weg. Al blijft het landschap hetzelfde.
Het is zinvol om te overnachten langs de route. Bijvoorbeeld in Chur, St. Moritz of Tirano, al heb je meer keuzes. Ik heb deze rit in drie dagen gedaan, met veel stops. Het is een heerlijke reis.
Bekijk de leukste accommodaties in Chur, St. Moritz of Tirano (Italië)
Corno's Reistips
Zwitserland is vanuit Nederland prima te berijden met de auto. Als je geen zin hebt om lang achter het stuur te zitten, kun je vliegen of de trein nemen. Dit prachtige land leent zich goed voor een rondreis. Hieronder mijn tips om je reis al dan niet zelf of georganiseerd te regelen.
De verschillen zijn minimaal omdat aan beiden kanten veel indrukwekkende bergen voorbijkomen. Maar als je het imposante Landwasserviaduct goed wilt bekijken moet je rechts gaan zitten. Ook voor het deel tussen Pontresina naar Tirano is rechts de beste plek.
De trein heeft speciale panoramaramen die helemaal tot het dak gaan. Zodat je optimaal van het machtige landschap van de Alpen kunt genieten. Dit geldt voor zowel de 1e klas als de 2e klas. De 1e klas is ruimer, maar verder zijn er weinig verschillen.
Er is eigenlijk geen beste periode te noemen. Sterker nog, elke periode heeft zijn eigen charme.
Het late voorjaar is erg mooi, want dan heb je nog veel sneeuw, maar ook al de eerste bloemen.
De zomer is fraai vanwege het lekkere weer. En dan heb je ook nog veel bloemen, met name in het Italiaanse deel.
De herfst biedt het verkleuren van de bladeren aan de bomen. Wat onderweg goed te zien is.
Er rijden minder treinen, maar de sneeuw maakt alles goed. Zorg wel dat je de trip goed voorbereid en weet welke trein je moet hebben.
43 personen hebben dit op hun Bucket List staan.
4 personen zijn hier geweest