Nog geen account?
Beroemde treinreis over het dak van de Alpen
43 personen hebben dit op hun Bucket List staan.
4 personen zijn hier geweest
De Bernina Express is een wereldberoemde treinreis door Zwitserland, die eindigt in Italië. De totale lengte van de rit is 156 km, waar je zo’n vier uur over doet. Op de dagelijkse route rijdt de Bernina Express over het wereldberoemde 65 meter hoge Landwasserviaduct, maar er zijn meer bezienswaardigheden onderweg. Dit zijn de beste tips voor je reis met de Bernina Express.
De treinreis met de Bernina Express behoort tot de mooiste trips ter wereld. De Bernina Express is een smal spoortrein en rijdt op het traject van de Rhätische Bahn. Onderweg kun je je vergapen aan de Alpen. Onderweg krijg je veel informatie over alle bezienswaardigheden onderweg. In dit artikel vind je ook de beste excursies.
Sinds 2008 staat de Bernina Express op de lijst van Werelderfgoed van UNESCO. De reden is de unieke combinatie van technische innovatie en natuurlijke schoonheid. De Bernina Express maakt het mogelijk om afgelegen delen van de Alpen te bereiken. Dit bevordert niet alleen het toerisme, maar maakt het ook gemakkelijker voor lokale gemeenschappen om verbinding te houden met de buitenwereld.
De start van de treinreis is in Chur, de oudste stad in Zwitserland. Je reist dan naar Reichenau via het zuiden naar Thusis en Tiefencastel. Dit wordt het Domleschg-dal genoemd. Dat vooral bekend is om zijn vele ruïnes en kastelen. Kijk maar om je heen, je ziet er genoeg.
De Albulatunnel op 1.789 meter leid je naar het hoge Oberengadin, dat erg fraai is. Je rijdt naar Pontresina op 1.774 meter. Daarna gaat het omhoog. Via Surovas, Morteratsch, Bernina Suot, Bernina Diavolezza en Bernina Lagalb op 2.099 meter ga je naar Ospizio Bernina op 2.253 meter. Dit is het hoogste punt op de trip. En de hoogste spoorwegovergang door de bergen in Europa.
De route is een mix van keerlussen en in totaal 55 tunnels en 196 bruggen. Maar er zijn meer attracties onderweg merkte ik al snel.
Dit iconische bouwwerk op de route is een absoluut hoogtepunt. Het 136 meter lange viaduct werd gebouwd tussen 1901 en 1902. De brug heeft zes bogen, elk met een overspanning van 20 meter, die 65 meter boven de Landwasser-rivier staan. Het viaduct eindigt in een 216 meter lange tunnel die direct in de bergwand verdwijnt.
Volgens velen begint het mooiste stuk bij Pontresina. Al snel zie je de imposante Morteratschgletsjer. Deze gletsjer ligt dicht bij het station Morteratsch en is een van de meest toegankelijke gletsjers in de regio. Het uitzicht op de gletsjer vanaf de trein is onvergetelijk, vooral in de vroege ochtend of late namiddag. Je rijdt hier boven de boomgrens. Met name het stuk dat je het dal in rijdt is gaaf.
Met 2.253 meter het hoogste punt van de reis en de hoogste spoorwegovergang in Europa. Dit iconische spoorwegpunt bevindt zich in een spectaculair landschap tussen bergtoppen, gletsjers en bergmeren. Het is een van de hoogtepunten van de reis, zowel letterlijk als figuurlijk. Je kunt hier een paar bijzondere attracties zien. Het Lago Bianco is een melkachtig witte bergmeer dat wordt gevoed door smeltwater van omliggende gletsjers. Iets verderop ligt Lago Nero, dat door zijn donkere kleur contrasteert met het heldere wit van Lago Bianco. Vanaf Ospizio Bernina heb je een schitterend uitzicht op de omliggende gletsjers, waaronder de Morteratschgletsjer en de Palü Gletsjer.
Dit is een schilderachtige halte op 2.091 meter met uitzicht op de Palü Gletsjer. Alp Grüm is alleen bereikbaar met de trein of te voet. De rit met de Bernina Express maakt de reis naar deze afgelegen plek een avontuur op zich.
Tirano is beroemd als het eindpunt van de Bernina Express. Het is een charmant Italiaans stadje waar je kunt genieten van de mediterrane sfeer. Het treinstation is een knooppunt van spoorlijnen die Zwitserland en Italië verbinden. Tirano heeft een rijke geschiedenis en biedt een aantal prachtige dingen om te zien. Zoals het Santuario della Madonna di Tirano: een fraaie basiliek die is gebouwd in de 16e eeuw. Aan het Palazzi van Tirano staan diverse historische paleizen zoals Palazzo Salis, dat nu een museum is. Ook vind je er wijnhuizen: De regio Valtellina staat bekend om zijn uitstekende rode wijnen.
Wist je dat de Bernina Express een Nederlands tintje heeft? Onze Jan-Willem Holsboer uit Zutphen, zorgde ervoor dat in 1889 de eerste treinrit naar Davos mogelijk was. Hij was de grondlegger van de Rhätische Bahn.
Het is tevens de hoogst rijdende trein in de Alpen. De treinrit met de Bernina Express wordt ook wel beschreven als de treinrit is Van gletsjers naar palmbomen. Oftewel je reist van sneeuw naar de zon.
Schrijf je in en blijf wekelijks op de hoogte van het laatste reisnieuws, tips en video's.
Deze tocht kost een dag, waarbij je dan op je gemak kunt genieten. Je kunt natuurlijk ook delen van de route doen. En je kunt de route ook met de lokale treinen doen, maar dan moet je diverse keren overstappen. En dan is de magie wel iets weg. Al blijft het landschap hetzelfde.
Het is zinvol om te overnachten langs de route. Bijvoorbeeld in Chur, St. Moritz of Tirano, al heb je meer keuzes. Ik heb deze rit in drie dagen gedaan, met veel stops. Het is een heerlijke reis.
Bekijk de leukste accommodaties in Chur, St. Moritz of Tirano (Italië)
Corno's Reistips
Zwitserland is vanuit Nederland prima te berijden met de auto. Als je geen zin hebt om lang achter het stuur te zitten, kun je vliegen of de trein nemen. Dit prachtige land leent zich goed voor een rondreis. Hieronder mijn tips om je reis al dan niet zelf of georganiseerd te regelen.
De verschillen zijn minimaal omdat aan beiden kanten veel indrukwekkende bergen voorbijkomen. Maar als je het imposante Landwasserviaduct goed wilt bekijken moet je rechts gaan zitten. Ook voor het deel tussen Pontresina naar Tirano is rechts de beste plek.
De trein heeft speciale panoramaramen die helemaal tot het dak gaan. Zodat je optimaal van het machtige landschap van de Alpen kunt genieten. Dit geldt voor zowel de 1e klas als de 2e klas. De 1e klas is ruimer, maar verder zijn er weinig verschillen.
Er is eigenlijk geen beste periode te noemen. Sterker nog, elke periode heeft zijn eigen charme.
Het late voorjaar is erg mooi, want dan heb je nog veel sneeuw, maar ook al de eerste bloemen.
De zomer is fraai vanwege het lekkere weer. En dan heb je ook nog veel bloemen, met name in het Italiaanse deel.
De herfst biedt het verkleuren van de bladeren aan de bomen. Wat onderweg goed te zien is.
Er rijden minder treinen, maar de sneeuw maakt alles goed. Zorg wel dat je de trip goed voorbereid en weet welke trein je moet hebben.
43 personen hebben dit op hun Bucket List staan.
4 personen zijn hier geweest